Terra Incognita: un mapejat d’articles geogràfics de Wikipedia per llengua i territori

“The Terra Incognita project by Tracemedia investigates how Wikipedia has evolved over the last decade, mapping geographic articles, and date of creation, for over 50 languages. The maps highlight geolinguistic biases, unexpected areas of focus, and overlaps between the spatial coverage of different languages.”

Els resultats del projecte descriuen, d’una banda, La descripció del projecte ens explica com la majoria d’articles geogràfics en una llengua, es localitzen a països on es parla oficialment aquella llengua. “This means, for instance, that there might be articles about thousands of Czech villages written in Czech, but not English, French, German, or even Japanese.”

D’altra banda, els resultats també mostren com es solapen diferents llengües en un mateix territori. En països multilingües, com Espanya, veiem com els articles en català, gallec i basc es concentren a Catalunya, Galícia i País Basc, respectivament; mentre que els articles en castellà són més homogenis per tot el territori espanyol (les variacions regionals estan fortament marcades).

Si fem anar l’aplicació (a través de Google Maps o a través de Kartograph) podem crear un mapa escollint entre 50 llengües d’arreu del món; i podem visualitzar-les sobre el món sencer, continents o països concrets. Aquí podeu trobar la visualització del castellà, català, gallec i basc sobre el territori espanyol (64.800 articles). Es poden visualitzar diferents tipus de mapes (llengües, interseccions, articles enllaçats…)

Posted under: Uncategorized