Les biblioteques públiques catalanes en xarxa amb Viquipèdia

D’ençà que vam començar el nostre projecte de recerca, és habitual que ens arribin comentaris de tota mena sobre Wikipedia. Amics, coneguts, companys de feina… Ens parlen d’alguna notícia on apareixia Wikipedia, o ens donen una opinió arran d’una anècdota, viscuda o escoltada. Algunes vegades el comentari deixa intuir una crítica a les pretensions de qualitat informativa de l’enciclopèdia; altres vegades, es mostra un interès per la novetat que l’eina representa en alguns aspectes.

Sigui com sigui, en la majoria de casos podem observar que s’interpreta Wikipedia com si fos simplement una  enciclopèdia que, en comptes de paper, està en format digital. En comptadíssimes ocasions algú ens ha destacat el caràcter col·lectiu de la iniciativa, o les ramificacions de projectes que estan creixent a partir de la idea inicial i de la Fundació Wikimedia. Potser aquesta és la part més desconeguda i menys contemplada per l’opinió pública.

Fa poc es va publicar una notícia a TV3 que va generar una d’aquestes onades de comentaris: “ahir va sortir Wikipedia a la tele”, “vaig veure Wikipedia a les notícies”, “la Wikipedia fa alguna cosa a les biblioteques, van dir per la tele”, etc. La primera reacció va ser de sorpresa: Ah, i què deia la notícia? Feien alguna cosa a biblioteques? Ningú ens va saber respondre en què consistia exactament la notícia ni què explicava. Un cop més, vam comprovar que, en termes generals, no es fa fàcil imaginar el paper que pugui tenir Wikipedia més enllà de la consulta personal.

Vam haver d’investigar i ens vam trobar amb una notícia sobre una nova iniciativa que arranca de la Viquipèdia (la secció catalana de Wikipedia) i del projecte GLAM-WIKI. Sí, té a veure amb biblioteques. I no, no es tracta d’incorporar el catàleg d’una biblioteca a Wikipedia. Com podem llegir al seu portal, el projecte GLAM (acrònim de Galleries, Libraries, Arxives and Museums) enxarxa institucions culturals de diversa procedència amb la finalitat de produir continguts culturals oberts per al públic en general. L’experiència va arribar amb força a Catalunya i la comunitat de Viquipèdia l’ha portat un pas més enllà.

El projecte “vol impulsar i fomentar la participació de les biblioteques públiques de Catalunya en el projecte Viquipèdia, amb l’establiment de línies de col·laboració amb el moviment GLAM-WIKI”. A la web de les Biblioteques públiques de la Generalitat podeu trobar més detalls sobre aquest projecte, així com un vídeo amb una entrevista a la Cap del Servei de Biblioteques de Catalunya, Carme Fenoll, que es va emetre al Telenotícies Vespre de TV3 el passat 21 de gener de 2013.

Al bloc del grup de treball sobre programari lliure del COBDC hi ha una entrada de la Carme Fenoll on explica amb més detall les primeres iniciatives que van donar peu al projecte de col·laboració amb Viquipèdia. És interessant veure com introdueix el concepte de work-in-progress referit al procés continu de creació de coneixement que representa Wikipedia. La iniciativa prèvia més rellevant va consistir en la introducció de la figura del wikipedista resident, una persona que circulava per diverses biblioteques públiques catalanes explicant el funcionament de Wikipedia (els objectius de la comunitat, els pilars bàsics, el procés d’edició, etc.).

En una entrevista a Álex Hinojo, el voluntarista “wikipedista” (de l’anglès, wikipedian) que podem considerar un dels artífexs de l’enllaç biblioteques catalanes – Viquipèdia, es presenta també el concepte de work-in-progress en contrast amb el procés d’edició del peer-review, propi del coneixement especialitzat i de l’acadèmia. Aquest és un dels temes que estem explorant, també, en el nostre projecte de recerca.

Cal destacar que el projecte que impulsa el Departament de Cultura per vincular les seves biblioteques públiques a Viquipèdia és pioner a nivell internacional. La pròpia web de la Wikimedia Foundation (pàgina en anglès) va publicar una notícia explicant l’experiència i destacant la seva aposta pel treball col·laboratiu entre bibliotecaris, usuaris i Wikipedia.

Posted under: Notícies, wiki4HE

One comment